
 

 

School of Education, University of Colorado at Boulder 
Boulder, CO 80309-0249 

Telephone: 802-383-0058 
 

NEPC@colorado.edu 
http://nepc.colorado.edu 

DUE DILIGENCE AND THE EVALUATION OF TEACHERS  

F A C T  SH E E T  CO N C E R N I N G  L.A .  T I M E S ’  P O ST S O F  F E BR U A R Y  14 ,  20 11  
 

 
This fact sheet was prepared in response to February 14 statements by the Los Angeles Times 

concerning the National Education Policy Center (NEPC) report called Due Diligence and the 

Evaluation of Teachers. 

 

The Times‟ responses to the NEPC‟s original report and to our efforts to correct the 

newspaper‟s subsequent reporting have repeatedly misrepresented and distorted the facts. 

Specifically, the newspaper‟s so-called “readers‟ representative” has made demonstrably false 

claims about what was included and not included in the NEPC report. We discuss those false 

claims, as well as other misrepresentations and distortions, below. 

 

What is at stake here is not a battle over semantics or arcane statistical details. The Times 

contends that the teacher effectiveness ratings it published online were built on sound research, 

offering a fair and reliable assessment of the relative quality of individual teachers in the Los 

Angeles Unified School District. Parents are encouraged to rely on its searchable database in 

order to make choices about who will teach their children. 

 

The NEPC report explains that the model used to construct the Times’ teacher database is not 

adequate to that task. Using a stronger, alternative model, 53.6% of the teachers in the 

database would fall into a different effectiveness category for reading than the one assigned by 

the Times. While the NEPC researchers explain why they think a stronger model is preferable, 

that‟s not really the point. Instead, the point is this: when two reasonable models reach such 

different results, the Times’ decision to publish ratings based on their preferred model is 

reckless. 

 

  



 

Background 

 

In an apparent pre-emptive response to the imminent (February 8, 2011) release of the NEPC 

Due Diligence report the Times published on February 7 a story under the headline: “Separate 

study confirms many Los Angeles Times findings on teacher effectiveness,” and with the 

subtitle, “A University of Colorado review of Los Angeles Unified teacher effectiveness also 

raises some questions about the precision of ratings as reported in The Times.” 

 

The Times headline and its reporting were so misleading that in response NEPC posted a “Fact 

Sheet” on its website (http://nepc.colorado.edu/publication/due-diligence). That first Fact Sheet 

walks readers through the most misleading and false statements in the Times’ February 7 

article. 

 

However, the Times has essentially “doubled down” on its reporting, defending the accuracy of 

its teacher ratings  as well as its coverage of the NEPC report. The controversy over the 

veracity of the Times’ reporting and its justification for publishing the names and “effectiveness” 

ratings of 6,000 LAUSD teachers has continued, and the Times on February 14 published a 

post by its “readers‟ representative” and a statement from the management defending its 

reporting (http://latimesblogs.latimes.com/readers/2011/02/times-responds-to-criticism-of-

teacher-analysis.html and http://latimesblogs.latimes.com/readers/2011/02/los-angeles-times-

stands-by-its-teacher-ratings.html) 

 

This, our second Fact Sheet, is in response to these two posts from the Times. The Times’ 

posts misrepresent the NEPC research and its implications for the Times teacher rating 

database. 

 

 

First Contention Made by the Times 

 

In her post, the Times readers‟ representative, Deirdre Edgar, notes that Times readers were 

concerned about two issues: “Did the article accurately reflect the findings of the study? Does 

the study invalidate the „Grading the Teachers‟ series?” 

 

On the question of whether or not the Times assertion that the NEPC analysis “confirms the 

broad conclusions” of the Times teacher rating research, Ms. Edgar quotes Times assistant 

managing editor, David Lauter, “For parents and others concerned about this issue, that‟s the 

most significant finding: the quality of teachers matters. So although they disagree with us about 

how to measure the teacher effect, it was entirely accurate to say that their study confirmed 

some parts of our work and criticized others.” 

 

Fact: The NEPC report unambiguously states that the analysis used by the Times cannot 

produce accurate teacher ratings. The only confirmation found in the NEPC study is of so-called 

variation. That is, the Times model does in fact produce different numbers for different teachers. 

But this finding does not in any way address whether or not the numbers have any validity or 

usefulness. 

http://latimesblogs.latimes.com/readers/2011/02/times-responds-to-criticism-of-teacher-analysis.html
http://latimesblogs.latimes.com/readers/2011/02/times-responds-to-criticism-of-teacher-analysis.html
http://latimesblogs.latimes.com/readers/2011/02/los-angeles-times-stands-by-its-teacher-ratings.html
http://latimesblogs.latimes.com/readers/2011/02/los-angeles-times-stands-by-its-teacher-ratings.html


 

 

There has been ample opportunity for Dr. Buddin, the author of the White Paper on which the 

Times relies, to contest the NEPC report‟s conclusions regarding validity. To our knowledge, he 

has not. Nor has the Times produced any expert on value-added assessment to dispute this 

point. 

 

To be clear, the NEPC report found that the Times’ teacher ratings are too inaccurate to be 

useful for readers wanting to find out a given teacher‟s actual effectiveness. 

 

Comment: Mr. Lauter appears to frame the issue as a technical argument between experts. He 

contends that because one value-added model produces one set of rankings and another such 

model produces a different set, who is to say which expert is right? Mr. Lauter confuses the 

issue. It is precisely because the ratings are so unstable and so sensitive to different model 

choices that the Times should never have published individual rankings of teachers. 

 

The core issue is that the Times cannot honestly warrant to anyone who uses its database that 

any given teacher rating is valid. In fact, there is a very good chance that a teacher‟s rating 

would change if a different, reasonable model were used. Since the Times cannot make this 

warrant, its ratings have a high potential to mislead parents or anyone who wishes to use them 

to determine a teacher‟s effectiveness. This is important as a matter of sound policy, but it is 

also an issue of journalistic integrity. 

 

 

Second Contention Made by the Times 

 

Ms. Edgar comments, “It‟s important to note that the Colorado study was not based on entirely 

the same data Buddin used.”  

 

Fact: The NEPC obtained its dataset through a California Public Records Act request of the 

LAUSD. The PRA request specified that the district was to provide the exact same dataset 

provided to the Times and used by Dr. Buddin. We have no reason to believe that the LAUSD 

failed to comply. The NEPC researchers then used the Buddin White Paper to guide their 

attempt to replicate his research. Whenever they ran into a question or were unable to replicate 

something, they attempted to reach Dr. Buddin for clarification and received only limited 

responses. 

 

Ultimately, the numbers never matched, which is certainly a reason for concern. Replicability of 

research is a core element of scientific practice; when research cannot be replicated, it calls into 

doubt the original study and findings. To be absolutely clear, this is not to accuse Dr. Buddin of 

any wrongdoing. Rather, the non-replicability is a red flag and signals the need for further 

investigation to better understand the data and the process used to reach the results he reports. 

 

In any case, it is reasonable to begin with the assumption that the same dataset was used by 

both sets of researchers. The next step was to determine which teachers and which students 

could be included in the analyses. For instance, if a teacher appears only once in the dataset 



 

and teaches only 10 students, she cannot reasonably be included. The NEPC researchers 

followed all guidance available to them in the Buddin White Paper, attempting to use exactly the 

same data as did he. 

 

This is rhetorical jujitsu: the inability to replicate the Times analysis is now used by the Times as 

an argument to defend its analysis. In any case, the two sets of analyses did appear to use very 

similar data, and neither the Times nor Dr. Buddin have offered, to our knowledge, any evidence 

that key findings of the NEPC study would be different had the exact same data been used in 

both analyses. 

 

 

Third Contention Made by the Times 

 

The statements by the Times readers‟ representative and Times management both make note 

of the fact that NEPC has received funding from teachers and their unions. 

 

Here is Ms. Edgar: “It also is worth noting that the policy center is partly funded by the Great 

Lakes Center for Education Research and Practice, which is run by the top officials of several 

Midwestern teachers unions and supported by the National Education Assn., the largest 

teachers union in the country and a vociferous critic of value-added analysis.” 

 

The Times management puts it this way in its post: “Finally, a major source of funds for the 

policy center is the Great Lakes Center for Education Research and Practice, a foundation set 

up by the National Education Association and six major Midwestern teacher unions affiliates. 

The NEA was one of the teacher union groups that backed an unsuccessful call for a boycott of 

The Times when „Grading the Teachers‟ was first published.” 

 

Fact: This work was in fact funded in part by the Great Lakes Center; a funding credit to that 

effect is clearly stated on the published report. It is also a fact that no NEPC funder has ever 

had an editorial say in our research. The content of this report as well as the choice of expert 

authors are far beyond the reach of our funders. Again, no funder has any role in the NEPC 

editorial process, no funder sees NEPC documents until they are publication-ready, and no 

funder has any say on whether a document will be published. 

 

Comment:  It is peculiar that the Times fails to see that commissioning a study and then 

vehemently defending it when it is found to be flawed represents a conflict of interest of a far 

greater magnitude than that suggested by the line of attack directed at us. Is it appropriate for a 

newspaper to create news, defend that work in a “news” story that misrepresents a critique, 

subsequently attack those offering the critique, and then represent its own account as the work 

of unbiased reporters? 

 

 

  



 

Fourth Contention Made by the Times 

 

Ms. Edgar offers the following criticisms of the NEPC analysis and of NEPC:  “The Colorado 

researchers did not contact [the] Times before preparing their report in order to compare data 

sets, and they have not explained the reasons for the dropped data. They also have not 

disclosed basic information about some of their statistical techniques that would allow outside 

researchers to assess their work.” 

 

Fact #1: Some of this is addressed above (see the discussion of the second contention). But 

there‟s a bit more here. The focus of the NEPC reanalysis was Dr. Buddin‟s White Paper, the 

research report on which the Times relies as the foundation of its reporting.  And Professor 

Briggs, the NEPC lead author, did attempt to address inconsistencies and questions with him. 

 

Fact #2: The claim that basic information about the statistical techniques used by NEPC 

researchers is missing from our report is flatly false.  

 

The report is detailed, the appendix provides even greater details, and the researchers even 

offered the following: “In an effort to be as transparent as possible about what we have done 

and any mistakes we may have made, the script files that were used to generate our results are 

all available upon request.” (See endnote 27 of page 30 of the report. The “script files” 

essentially contain the computer programming language.)  

 

Comment: Such public disclosure and openness about decisions (and scripts), exposing 

important work to public scrutiny and to expert replication, is a foundation of scientific inquiry. 

We call upon the Times and Dr. Buddin to further this inquiry and allow this process to continue 

by releasing complete information about their data choices as well as their script files. In 

addition, the Times has represented in correspondence with Professor Derek Briggs, lead 

author of the NEPC report, that it conducted sensitivity analyses similar to those set forth in the 

NEPC report. If this is the case, disclosure of details of that work would greatly add to the 

public‟s understanding of any due diligence conducted by the paper. 

 

 

Fifth Contention Made by the Times 

 

Ms. Edgar writes, “The researchers based their work on a pool of roughly 11,000 teachers. But 

The Times published scores for only 6,000 teachers because the project excluded scores from 

any teacher who had not taught at least 60 students. When informed of that discrepancy over 

the weekend, Derek Briggs, the lead author of the Colorado study, said in an e-mail to The 

Times that the use of the 60-student limit “serves to mitigate” [emphasis added] some of the 

shortcomings his study had alleged. Briggs and his colleagues, however, have not made that 

information public.” 

 

Ms. Edgar‟s statement contains both a misrepresentation and a factual error.   

 



 

Fact #1: Here is the full context, from a February 5 email to Jason Felch from Professor Briggs: 

“I agree that use of N>60 criterion by the L.A. Times serves to mitigate [emphasis added] the 

issue of false positive and false negatives. But I stand by our statement in the executive 

summary of the report that „it is likely that there are a significant number of false positives 

(teachers rated as effective who are really average), and false negatives (teachers rated as 

ineffective who are really average) in the L.A. Times' rating system.‟ The fundamental point we 

were making is that the application of a 95% confidence interval to group teachers into three 

categories will be more conservative than a quintile approach that groups teachers into 

five. This remains true with or without the N>60 restriction.” 

 

It appears that Ms Edgar has pulled these three words out of context to misrepresent Professor 

Briggs‟ meaning to the Times’ readers. 

 

Fact #2: Professor Briggs‟ comment that the Times‟ 60-student limit mitigates the issue of false 

positives and false negatives is provided to the public – in the NEPC report itself. Find it on 

page 31, endnote 38. In addition, the report‟s Executive Summary clearly states, “Using the 

Times‟ approach of including only teachers with 60 or more students, there was likely a 

misclassification of approximately 22% (for reading) and 14% (for math).”  

 

This is a crucial point. The NEPC report and Professor Briggs were responsive to the concerns 

raised by Mr. Felch and, prior to the report‟s release, we addressed those concerns in a 

prominent (executive summary) and detailed (endnote 38) manner. The full email from 

Professor Briggs to Mr. Felch was also linked to in the first Fact Sheet and is available on the 

NEPC website here: http://nepc.colorado.edu/files/BriggsFelchemail.pdf  

 

A week later, Ms. Edgar and the Times editors falsely accused Briggs and the NEPC of failing to 

“[make] that information public,” and in the process incorrectly represented the report‟s contents. 

 

Fact #3: The claim itself is largely a distraction.  

 

The NEPC authors were replicating the Buddin White Paper‟s analysis, which is why the 60-

student limit was not originally imposed on the data. But this issue affects only a small part of 

the NEPC report‟s analysis – the so-called “precision” analysis.  It has no effect whatsoever on 

the accuracy (validity) of the analysis that lies at the heart of the NEPC report. This has been 

explained to representatives of the Times, yet we still see repeated attempts by Times to muddy 

the waters with this claim.  

 

Accuracy (validity) and precision (reliability) are very different things. If a doctor uses an eye 

chart to diagnose a broken leg, the patient may provide precise answers, reading the eye chart 

perfectly again and again. But these results cannot be validly used to determine whether the 

patient‟s leg is broken. The Times‟ complaint is that the embargoed report failed to note that the 

paper had taken a step to mitigate concerns about the precision (reliability) of their analysis. The 

NEPC report notes and responds to that complaint. But, the important point is that even if Dr. 

Buddin‟s value-added model produced precisely the same ranking score for a given teacher 



 

over and over again, that does not mean that it is capable of producing valid teacher 

effectiveness ratings. 

 

 

Conclusion 

 

The Times has not been simply reporting on teacher evaluations or ratings. It has been creating 

them and publicizing them. This unusual position confers upon the Times a profound obligation 

to ensure that any ratings it publishes are both valid and reliable. It is incumbent on the paper‟s 

reporters and editors to cautiously report on the effort‟s weaknesses. 

 

Moreover, this ethical obligation is amplified when the Times is presented with a critique of the 

social science work that the paper had commissioned and used. Yet inexplicably the story about 

the critique was assigned to the same reporter who wrote and has repeatedly defended the 

original story, and this assignment was apparently made by the same editor who worked on the 

original story. The result, not surprisingly, was an attempt to mislead readers and whitewash the 

critique. 

 

As the two NEPC fact sheets document, this is not a matter of experts merely disagreeing. This 

is a matter of mistakes in judgment and in fact. We call upon the Times to stop trying to defend 

the indefensible, pull down its invalid teacher ratings, and set about the difficult business of 

getting its story right.  

 

 

The first NEPC Fact Sheet is available at: http://nepc.colorado.edu/files/FactSheet.pdf 

http://nepc.colorado.edu/files/FactSheet.pdf

